سایت جواد مرتضوی

سایت جواد مرتضوی

این وبلاگ تهیه شده برای دانشجویان= عمران - ساختمان - معماری - نقشه برداری -
سایت جواد مرتضوی

سایت جواد مرتضوی

این وبلاگ تهیه شده برای دانشجویان= عمران - ساختمان - معماری - نقشه برداری -

خانه های چوبی


درباره خانه چوبی

Thumbnail image
مقدمه:
منابع محدود و نیازهای نامحدود توجه روز افزون بشر را بیش از پیش به راه چاره های مناسبی  جلب نموده تا بتواند  با بهره گیری از  الگوهای نوین و  به  کمک  تفکر خلاق  با به کار گیری از  توانائیهای  خاص خود  در دنیای سرشار از رقابت برای بقای بیشتر در پی ایجاد افکار نو و مفاهیم جدیدتر باشد تا در نهایت  ایده های  نوین را در بستر واقعیت پیاده ساخته و کاربرد عملی بخشد.
امروز  با  تمسک  به  روشهای  سنتی  نمی توان در دنیایی  که  با سرعت در حال  توسعه و حرکت است ، با کیفیت مطلوب ادامه داد. باید به گونه ای  تلاش کرد تا ارتباط  بین  تلاش  و  بهره مندی  از موهبتهای مادی و معنوی جایگاه واقعی خود را بیابد.
در  این  مقاله  نسبت  به  لزوم  بازنگری  در  روشهای پیش طراحی درساخت و ساز به ویژه طراحی سازه های  چوبی برای  دسترسی  آسان  به  تکنولوژی  جدید  در  نوعی  از سازه برای ساخت  ارزان ، مقاوم ، سبک و سریع  برنامه ریزی و توصیه شده  است.
چوب  از  طبیعی ترین  و  دسترس  ترین  مصالح  ساختمانی  است  که  قدمت استفاده از آن به گذشته باز می گردد . تاریخ  چوب  را به عنوان  یک عنصر مقاوم و بادوام  ذاتی می شناسد و سازگاری آن را با محیط به اثبات رسانده   است. استفاده از چوب در ساختمانهای  تاریخی  که  بخش  عمده  آن  از  افتخارات  ملی است موید این نظریه است از طرفی  وجود  مناطق وسیعی  از کشور  بر روی  نوار  زلزله  و  خسارتهای  سنگین  این  پدیده طبیعی توجه بیشترین متخصصین  را  در ساخت و توسعه  فرهنگ   ساختمانهای  چوبی  به  خود جلب  نموده  است. فراهم  نمودن  امکانات  غیر  محدود  در  طراحی  داخل خارجی  ساختمان  و صرفه جویی  اقتصادی، موقعیت ممتاز در ایجاد بناهای لوکس و  ویلایی  جلوه هایی از هنر معماری را در ایجاد محیطی متناسب با ارتباط انسان و طبیعت و نهایتاً اجراء در کوتاهترین  زمان  ممکن  این گزینه را از دیگر  گزینه ها  متمایز می سازد. ساخت ترکیبی خانه هایی با طراحی سازه چوبی و استفاده از چوب در سقف و کف  وسنگ  و آجر در نما یا مصالح دیگر  بر  سرعت  اجراء  افزوده و از زمان آن می کاهد . از موارد  مورد  اشاره  افزایش  مقاومت  با استفاده از مواد شیمیایی در  برابر آتش سوزی و مقایسه  آن  با  مقاومت  عضو  فولادی  است  .  مقاوم  بودن  شاخص ترین  ویژگی  سازه های چوبی  و بالطبع ساختمانهایی است که با چوب ساخته می شود .
ایجاد  مقاومت   و   زیبا سازی   شهرها   با  جلوه های  طبیعی  حاصل  از  فرهنگ  استفاده  از  چوب  در غرب به ویژه در کشورهایی  مانند  آمریکا  و  نمونه هایی د  شمال  کشورمان  که  درصد   قابل  توجی  از  ساخت  و ساز بوسیله  سازه های  چوبی در آن صورت  گرفته تجربه  بسیار  مناسبی است که امیدواریم در آینده ای نزدیک به همت کارشناسان و مهندسین در سطح وسیعی از جامعه به استفاده مطلوب از آن نائل آئیم.
ساختمانهای چوبی به  دلیل ویژکی های  منحصر به فرد  خود طرفداران بسیاری در کشورهای مختلف دنیا مثل کانادا، سوئد ، فندلاند ،چین و ....... دارد.
این ساختمانها قابل اجرا در هر شرایط آب و هوایی (ازقطب شمال تا قطب جنوب ) هستند و با طرحهای مختلف کاربردهای فراوانی دارند:
Thumbnail image Thumbnail image Thumbnail image

  • خانه های مسکونی
  • هتلها
  • هتل های بین راهی
  • رستورانها
  • شهرک های  گردشگری
  • شهر های جدید
  • ویلاها
  • فرهنگسراها
  • کتابخانه ها و فروشگاهها.
ویژگیهای ساختمانهای چوبی:
چوب  در مقایسه  با سایر مصالح ساختمانی  زنده  است  و مزایای  زیست محیطی  منحصر به فردی دارد. برخی مزایای فضای داخلی این خانه ها بدین شرح است:
  • میلیاردها حفره و خلل و فرج موجود در چوب ، امکان جریان مداوم هوای پاک در محیط داخلی را فراهم مینماید. همچنین دمای  سطح داخلی  کلیه عناصر چوبی  ساختمان  مطابق با  دمای هوای اتاق  خواهد بود  و زندگی در چنین مکانی  در تمام فصول و شرایط جوی بسیار دلپذیر است.
  • خصوصیت بسیار مطلوب چوب ، توانایی تبادل  رطوبت است . بدین ترتیب که دیوارهای چوبی هنگام افزایش  رطوبت هوا، جاذب  رطوبت بوده  و در زمان  خشکی هوا  ،  رطوبت جذب شده  را به محیط باز می گرداند. لذا عناصر چوبی ساختمان ، نقش تنظیم کننده رطوبت را نیز ایفا می کنند. یکی دیگر  از  ویژگی های  چوب، خاصیت الکترواستاتیک  آن است. بدان معنی که چوب با الکتریسیته ساکن باردار نشده و  به  همین  دلیل  هیچگاه  گرد  و غبار  و آلودگی های  موجود  در  هوا  را  به خود  جذب  نمی کند. این ویژگی برای افراد مبتلا به آلرژی بسیار مطلوب است.
  • تمامی قطعات ساختمان به طور کامل بر اساس طرح در کارخانه آماده شده  سپس در محل نصب می گردد.
  • این ساختماها  را در صورت لزوم  می توان جابه جا کرد  که  به سهولت  باز شده  و در جای جدید  نصب  می گردد.  این ساختمانها  بسیار زیبا  بوده  و همخوانی  خود را با طبیعت حفظ می کند. این ساختمانها به خاطر استفاده از چوب ، احساس آرامش را به انسان القاء کرده و خستگی یک روز پرهیاهو را رفع می کند.
  • وزن خانه های چوبی سبک در متر مربع 150 کیلو گرم است ولی وزن خانه های بتنی  گاهی به دو تن در متر مربع میرسد. در وزن خانه های سبک اگر شتابی وارد شود  جرمی نیست که بخواهد  تخریب شود بنابراین  در زلزله مقاومت زیادی دارند.
  • سرعت در ساخت  یکی دیگر از مزایای  این  خانه هاست  که یکی  از معیارهای مهم  درصنعت  سازی  خانه است. هرچه بتوانیم سرعت  ساخت خانه  را  کوتاه  کنیم   به صرفه بودن  وکوتاه بودن  آن  را توجیه می کنیم، مثلاً  نرخ ساختمان سازی در ایران  16 تا 17 ماه  است. این  میزان  در مناطق  صعب العبور و سردسیرممکن است سه سال طول  بکشد  و  در مناطق  گرمسیر و  فصولی  که  روزها   بلندتر  هستند 7-8  ماه  طول می کشد ولی با سبک سازی، این عدد به یک پنجم می رسد و  میتوان  در  عرض  90  روز  یک  خانه  ساخت. عمر  طولانی  نیز یکی  دیگر از مولفه های  این خانه هاست، عمر مفید ساختمانها در کشور 30  سال است و خانه های  بتنی پس از این  مدت باید  نوسازی شوند  ولی خانه های چوبی این گونه نیستند و عمر آنها بیش از 100 سال است.
  • از مزایای  دیگر خانه های  چوبی  بحث  انرژی است. چون کشورما روی منبع انرژی قرار دارد درک  درستی از مصرف آن نداریم. زمانی  متوجه  می شویم  که هزینه واقعی آن را پرداخت می کنیم. در این خانه ها  مصرف  انرژی کم می شود وهدر رفتن انرژی  نداریم ،فرآیند ما به گونه ای است که تمام سقف و کف خانه ها با پشم های معدنی عایق میشود و این روش از  هدر رفتن  انرژی  جلوگیری  می کند.  از مزایای دیگر  این  سیستم  قیمت  تمام شده آن است؛  با توجه به اینکه  استحکام خانه های  چوبی  ابتدا  در  کارخانه  تست  می شود  و  بعد  برای  نصب  به  بازارعرضه می شود اطمینان بیشتری نسبت به خانه هایی  که  در  محل  ساخته  و کنترل  می شوند  دارند.  خیلی کم  پیش می آید که یک مهندس ناظر تمامی ساختمان را کنترل کند. با  سبک سازی  خانه،  فرد  می داند  که اگر زلزله  بیاید  آواری  روی سرش خراب نمیشود، جان و مال افراد هم حفظ میشود، مواد  اولیه  این صنعت که  چوب است از روسیه وارد می شود،  چون در ایران کمیت و کیفیت  این  ماده پایین  است، ما  چوبی  نیاز داریم که دارای  کیفیت  بالای  ساختمانی  باشد و این نوع  چوب  فقط در مناطق  سردسیرروسیه رشد  می کند. تمام دنیا که کارهای ساختمان سازی  با چوب  می کنند از همان مدار 33 و 66 دقیقه مدار شمالی  چوب برداشت  میکنند. این  منطقه  شگفت  انگیز  است  و 12  میلیون  کیلومتر  مربع  جنگل است که از زمان تزارها از آن چوب برداشت می شده و الان هم  تمامی  کشورها از آن چوب برداشت میکنند.
Thumbnail image Thumbnail image Thumbnail image
از مزایای دیگر خانه های چوبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
  • عایق بسیار عالی سرما، گرما و صوت
  • مصرف بهینه انرژی در سرما و گرما
  • سبک و قابل حمل در مکانهای صعب العبور
  • رعایت کلیه آیین نامه ها و استاندارد های بین المللی ساختمان سازی
  • قابلیت اجرا بر روی پشت بام های ساختمان های مختلف
  • بدون نیاز به تقویت سازه
  • بدون نیاز به فوندانسیونهای گسترده و پر هزینه
  • توسعه و اضافه نمودن بنا بدون نیاز به تخریب( اجرا در چند مرحله)
  • قابلیت اجرای سریع برای مناطق حادثه دیده و اسکان دائم آنها
  • زیبا، ایمن و آرامش بخش
  • بالا بودن عمر مفید
  • ارائه ضمانت نامه (گارانتی) ، بیمه و خدمات پس از فروش
یکی  از  ویژگی های  خانه های  چوبی  مقاوم  بودن در  برابر  هر نوع  شرایط  جوی  در تمام فصول (برف و باران) است.
از سالها قبل کشتی های بزرگ چوبی با صدها تن بار در طوفان و باران و امواج سنگین دریاها از قطب شمال تا قطب جنوب در اقیانوسها بطور شبانه روزی در حرکت بودند