اصولاً ماشین آلاتی که در کارگاه مورد استفاده قرار می گیرنند عبارتند از:
بلدوزر یا تراکتور
اصولاً تراکتور وسیله ای است برای هل دادن و کشیدن اسکریپرها – واگنها –
غلتکها. اگر به ابتدای این وسیله یک تیغه نسبتاً بزگ هم برای حمل مواد وصل
شود و این تیغه ثابت باشد ماشین حاصله بلدوزر نامیده می شود. یک تیغه متحرک
باشد به آن آنگلدوزر گویند.
در انگلدوزر، زاویه چرخش در صفحه
قائم حدود 30 الی 40 درجه است. همچنین به بلدوزر چرخ لاستیکی مفصل دار و
کمرشکن نیز گویند که این مفصل باعث زیاد شدن قدرت مانور ماشین می شود.
موارد استفاده از بلدوزر، زاویه چرخش در صفحه قائم حدود 30 الی 40 درجه
است. همچنین به بلدوزر چرخ لاستیکی مفصل دار کمرشکن نیز می گویند که این
مفصل باعث زیاد شدن قدرت مانور ماشین می شود.
تراکتور از مهمترین
ماشین آلات راهسازی و ساختمان سازی است که دارای کاربردهای متعددی است هدف
اولیه تراکتور به جلو راندن و یا کشیدن اقسام بارها میباشد. بر روی تراکتور
انواع لوازم مکانیکی را میتوان نصب کرد لوازمی ازقبیل : بیل های مکانیکی
ریپرها تیغه های بولدوزر دکل های لوله گذار جانبی کج بیل ها نهرکن ها وغیره
به علاوه از تراکتور استفاده های دیگری هم میکنند نظیر کشیدن اسکریپر واگن
و غیره.
تراکتورها از موتورهای دیزل که معمولا توربو شارژ هستند
نیرو میگیرند و در انواع استاندارد و دنده اتوماتیک موجود هستند همچنین
کنترل آنها به صورت کنترل هیدورلیک و دنده اتوماتیک است تراکتورها بر دو
نوع کلی چرخ زنجیری وچرخ لاستیکی میباشند.
موارد استفاده بلدوزر ها عبارتند از:
انواع تراکتورها
انواع تیغه های بلدزورها
لودر
اصولاً لودر یا
بیل بار کن یکی از مهمترین ماشین آلات ساختمانی می باشد که در انواع
مختلفی طراحی و ساخته می شود. این ماشین از نظر شکل ظاهری به لودر معمولی،
لودر معدن، آرم لودر (Arm liader) و اورهد لودر (overhead liader) تقسیم
بندی می شود که به طور کلی در دو نوع چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری که هر دو
آنها به صورت هیدرولیکی کار می کنند ساخته شده است. همچنین لودر دارای
جامهای مختلفی از قبیل: جامهای معمولی، جام سنگ گیر – جام سنگ گیر – جام
کنده گیر – جام پوشال گیر و جام مواد سبک دانه و جام همه کاره است که هر
کدام برای کار مشخص ساخته شده اند. همچنین دو نوع جام یکپارچه و چند پارچه
وجود دارد که نوع چند پارچه آن دارای انعطاف پذیری بیشتری بوده می تواند
مانند کلامشان جهت خاک برداری قائم مورد مورد استفاده قرار گیرد. همچنین
نوع دیگری از جام وجود دارد که می تواند عمل تخلیه را از پهلو انجام دهد.
بدون اغراق لودرکاربردی ترین ماشین درانجام کارهای ساختمانی وعمرانی است
این ماشین که در انداره های مختلف ساخته میشود به دلیل عملکرد وانعطاف
پذیری زیادی که دارد و نیزبا تغییر جام می تواند بسیاری از کارها را انجام
دهد.
لودر موارد استفاده بسیاری دارد که برخی از آنها عبارتند ازایجاد
خاکریزها حفاری زیرزمین بناها پرکردن خندقها و خاکریزی اطراف لوله های
کارگذاشته شده در کانالها بار کردن کامیونها حمل بتن به محل قالبها وبلند
کردن و حمل مصالح ساختمانی .
به ماشین لودر میتوان انواع ملحقات
را نصب کرد و کاربردهای دیگری ازآن گرفت نظیر برف روب، کانال کن، لوله بر،
لوله گذار، جرثقیل لیفت تراک و ...
انواع لودر
بیل های مکانیکی
بیل های مکانیکی از اولین ماشین آلات مدرن ساختمانی است که درعملیات خاکی
بکاررفته است بیل های مکانیکی عمدتا" برای گودبرداری درخاک و بارکردن آن با
کامیون یا تریلی و یا تسمه نقاله ها بکار میرود انواع پرقدرت آن قادر به
گودبرداری درتمام انواع خاکها بجز صخره سنگها بدون تخریب اولیه میباشد.
بیل های مکانیکی ازسه قسمت اساسی تشکیل شده است : ارابه - قسمت اتاقک گردان روی ارابه و قسمت الحاقی جلوی ماشین.
ارابه یا شاسی
شاسی به دونوع تقسیم میشود شاسی چرخ زنجیری ، شاسی چرخ لاستیکی ( کامیون )
شاسی چرخ زنجیری با ثبات و قابل اطمینان برای اتاقک چرخنده فوقانی ایجاد
میکند و قابلیت تحرک بسیارخوبی در محل خاکبرداری ایجاد میکند درضمن به دلیل
سطح وسیع چرخها فشارکمی برروی خاک ایجاد میکند که امکان کار بر روی خاکهای
سست را فراهم میکند درمواردی که برحسب نوع خاک اصطحکاک بیشتری مورد
نیازبوده و مسئله لغزندگی وجود داشته باشد نقش زنجیر در ماشین اهمیت پیدا
میکند درعوض اینگونه بیلها سرعت کمی دارند.
شاسی های چرخ لاستیکی دارای
سرعت حرکتی بیشتری بوده ولذا برای کارهای کوچکی که تعداد سفرزیاد بوده
وسطح راه مورد استفاده محکم باشد مفیدترند این نوع شاسی خود بر دو نوع است :
نوع خود متحرک که از اتاقک فرمان میگرد و نوع دیگر که درقسمت عقب کامیون
نصب میشود وآن را کامیونی میگویند.
سرعت نوع اول 50 وسرعت نوع دوم 80کیلومتر درساعت میرسد .
انواع بیلهای مکانیکی:
کامیون
کامیون معمولترین روش برای حمل و نقل
مواد خاکی است و با انعطاف پذیری زیاد بین پروژه ها سفر می کند و دارای نوع
کمپرسی که مخصوص حرکت در جاده و خارج جاده است ساخته می شود که انواع
مخصوص خارج از جاده دارای ابعاد بزرگتر و ظرفیتهای چند صد تنی است.
اصولاً تریلیهای مخصوص حمل خاک از واکن مخصوص حمل خاک به علاوه یک تراکتور
یا کامیون تشکیل می شود و مواد حاصل حمل شده در آنها اصولاً از عقب یا کف
یا از پهلو تخلیه شده در محل تخلیه کاربرد دارد.
مانند پهن کردن شن در لایه های اساس و زیر اساس میزان بار کامیون یا بار مجاز کامیون به مسائل زیر بستگی دارد:
باید به اندازه ماشینها، بار گیری انجام شو تا از فرسودگی و قدرت
مانورشان کاسته نشور در ضمن می توان با اضافه کردن تخته هایی در بالا طرفیت
باربند را اضافه کرد.
سیکل حمل مواد به وسیله کامپیون شامل دو سیکل ثابت و متغیر است.
اگرچه برای حمل ونقل مواد خاکی از وسایلی
مانند اسکریپرها ، تسمه نقاله و قطار استفاده میشود ولی معمول ترین وسیله
برای حمل و نقل مواد خاکی کامیونها هستند این ماشینهای حمل کننده به خاطر
سرعت زیاد برروی راههای هموار همچنین ظرفیت زیاد هزینه حمل ونقل مواد را
نسبتا پایین می آورند.
کامیونها دارای قابلیت انعطاف زیادی میباشند
زیرا تعدادی ازآنها را که دریک پروژه مورد استفاده قرارمیگیرند می توان
زیاد یا کم نمود تا در ظرفیت مورد نیاز تعدیل بوجود آید کامیونها به دونوع
معمولی (MING TRUCK)و کمرشکن (ARTICULATED TRUCK)
الف - کامیونهای معمولی
این کامیونها در دو نوع یکی مخصوص حرکت در جاده ها و دیگری مخصوص حرکت
خارج از محدوده جاده (HIGHWAY&OFF HIGHWAY TRUCKS) ساخته میشوند
کامیونهای خارج جاده ای میتوانند در ابعاد بزرگتر و با ظرفیت چند صدتن
ساخته شوند هر کدام از آنها انواع مختلف دارند اما نوع کمپرسی آن بیش از
سایر انواع آن به کاربرده میشود. کامیونهای کمپرسی درمورد حمل مواد دارای
انعطاف پذیری زیاد بوده و بخصوص نوع جاده رو آن با سهولت بسیار در پروژه
های مختلف قادر به حرکت میباشند نوع مختلف کامیون های کمپرسی وجود دارد
مثلا این کامیون ها در انواع دیزلی یا بنزینی یک یا دو دیفرانسیلی و دو یا
سه محوری به بازار عرضه میشوند.
ب - کامیون های کمرشکن
همانطور که ازنام این نوع کامیونها مشخص است ازدوقسمت تشکیل شده اند قسمت
موتور و قسمت مخزن که توسط یک مفصل به هم متصل هستند در واقع کامیونهای
کمرشکن تریلرهای مخصوص حمل مواد خاکی هستند که بوسیله تراکتور یا کامیون
تراکتور کشیده میشوند این واحد فقط برای حمل مواد خاکی طراحی شده اند و
مواد حمل شده را یا ازعقب و یا از کف واگن و یا از پهلوها تخلیه مینمایند
بعضی ازاین کامیونها دارای مجرای تخلیه طولی هستند که بیشتردرمورد ایجاد
خاکریزها مورد استفاده قرار میگیرد این کامیون ها نیز بر دو نوع داخل جاده
ای و خارج جاده ای هستند البته نوع جاده ای آن بیشتر است زیرا وجود مفصل
کمرشکن قدرت مانور آن را نسبت به کامیون های عادی در ناهمواریهای خارج جاده
بیشتر میکند.
گریدر
گریدر موتور دار
اصولاً برای تنظیم شیب – شکل دادن شیبها و تسطیح دامنه خاکریزها و خاک
برداریها – کندن جوی و مخلوط کردن و پراکندن مخلوط خاک و مواد قیری به کار
می رود. از این ماشین در راه سازی و عملیات ساختمان نیز استفاده می شود.
همچنین برای برف روبی و برداشتن لایه های سست سطح زمین (پاکسازی زمین) نیز
کاربرد دارد. در ضمن با دقت در عملیات گریدر می توان مقدار قابل ملاحظه ای
از هزینه پروژه ها را کم کرد.
برای تسطیح زمین و از بین بردن پستی
و بلندی ها از ماشین آلات مختلفی استفاده میشود اما مهمترین وسیله برای
عملیات تنظیم شیب و تسطیح خاکریزها و خاکبرداری ها و رساندن سطح خاک به سطح
مورد نظر ( خط پروژه ) توسط گریدر انجام میپذیرد عمل تنظیم شیب از کارهای
بسیار مشکل است بطوری که کلیه رانندگان ماشین آلات راهسازی براین عقیده
هستند که کارکردن با گریدر مشکل تراز بقیه ماشین آلات است و راننده ای که
در زمینه کار با گریدر مهارت داشته باشد براحتی می تواند بقیه این ماشین
آلات را کنترل و هدایت کند.
گریدر برای تنظیم شیب شک دادن شیب ها
تسطیح دامنه خاکریزها و خاکبرداریها کندن جوی و مخلوط کردن و پراکندن
مخلوط خاک و مواد قیری بکارمیرود ازاین ماشین آلات درساختن راهها و سایر
عملیات ساختمانی استفاده میشود. این دستگاه در بهم زدن و برداشتن لایه های
سست وسطح زمین هم به کارمیرود.
تیغه گریدر دارای لبه قابل تعویض
میباشد درحالات مختلفی نسبت به ماشین می تواند قرارگیرد زاویه تیغه را
میتوان تغییر داد بطوریکه بتوان گریدر را برای حمل مواد یا کندن جوی
بکاربرد زاویه جلو درحالت حمل مواد بکار میرود که در برشهای سطحی و مخلوط
کردن مواد مورد استفاده قرار میگیرد زاویه عقب باعث زیاد شدن قدرت حفاری
شده ولی سبب میشود که مواد حفاری شده احیانا از روی تیغه سر ریز نماید.
چرخهای جلو می توانند به طرفین خم شوند و بدین ترتیب نیروی حالصه از فشار
خاک بر تیغه مایل شده را خنثی نماید وبه گردش گریدر هم کمک کند شاسی های
کمرشکن نیز در ساختمان بعضی انواع گریدر بکار میرود که باعث ازدیاد قابلیت
مانور ماشین و کاربردهای آن میشود.
درحالت مستقیم ماشین درحالت
معمولی کارمیکند درحالت مفصلی گریدر میتواند شعاع گردش خیلی کوچکی کسب کند
در حالت مستقیم، چرخهای عقب روی زمین محکم مستقر بوده و در همان حال ماشین
میتواند با تیغه به کندن جوی و کنار جاده وغیره مشغول شود گریدرهای مدرن
مجهز به دستگاه کنترل تیغه اتوماتیک هستند که دقت کار آنها برای تنظیم شیب
بسیار زیاد است سیستم این دستگاهها که بیشتر هیرولیکی و الکترونیکی است
مجهز به یک دستگاه حساس است که یک سطح یا امتداد ثابت را دنبال کرده و در
مواقع لزوم بطور اتوماتیک تیغه را بالا و پایین میبرد تاشیب مطلوب بدست
آید.
اصولاً عمل خاکبرداری از قسمتهای بلند و خاکریزی در گودالها
را عمل بالانس (تعادل) گویند و شکل بندی و تنظیم نهایی هر لایه از راه راه
عملیات اصلاح گویند.
حداکثر تلرانسها یا رواداریهای قسمتهای مختلف راه که توسط گریدر تنظیم می شود عبارتند از:
که البته این مقادیر در مورد فرودگاهها و شاهراهها کمتر هم خواهد شد.
توضیح اینکه:
مقدار خطای مجاز قابل قبول در راه سازی را تولرانس یا رواداری
گویند.اصولاً اگر در نگهداری و حفاظت جاده ای از گریدر استفاده و در بالا
بردن تولید و کم کردن هزینه تأثیر به سزایی دارد و این میزان ازدیاد تولید
تا 20% هم می تواند باشد.
عملیات با گریدر
البته دو مسئله را باید درنظرگرفت اول اینکه نوع مصالح ترانشه ها سنگی و
صخره ای نباشد چون به لبه تیغه آسیب رسانده ویا عمل تراشیدن را غیرممکن
میسازد مسئله دوم تراشیدن قسمت های پایین ترانشه و مرتب کردن آنها است
تادرهنگام تراشیدن قسمت های بالای ترانشه مانع حرکت گریدر نشوند.
غلتکها
اصولاً غلتکها وسیله ای برای متراکم کردن مصالح خاکی و سنگی هستند که از
چهار پارامتر وزن استاتیکی - ضربه - ارتعاش و کنترل برای کوبیدن خاک
استفاده می کنند که وجود این پارامترها بستگی به نوع غلتک دارد. تمام ماشین
آلات متراکم کننده وزن استاتیکی دارند و بهترین ماشین برای تراکم یک خاک
بخصوص ماشینی است که از تغییر محل جانبی خاک در اثر تراکم جلوگیری می کند و
تغییر حرکت جانبی را به صورت تغییر حرکت عمودی در بیاورد.
نیروهای ضربه و ارتعاش دارای شکل نیرویی مشخص و مثل هم هستند و فقط فرق
آنها در تعداد تواتر آنهاست که در ضربه تعداد تواتر 10 ضربه در ثانیه و در
ارتعاش تعداد تواتر 80 ضربه در ثانیه است. همچنین پارامتر ارتعاش در مورد
خاکهای غیر چسبنده از تأثیر بسیار زیادی برخوردار است.
مهمترین
مسئله در راهسازی میزان دانسیته و مقاومت لایه های راه میباشد این مقادیر
باید درحد مطلوب باشد تا سطوح مختلف جاده در اثر تنش های وارده ناشی ازعبور
بار تغییر شکل نداده و بتواند تحمل جذب وانتقال بار را از لایه های بالاتر
به پایین تر داشته باشد براین منظور باید لایه های مختلف راه را تاحد قابل
قبولی متراکم نمود.
نمود تراکم عبارتست از ازدیاد دانسیته خاک ازطریق
نزدیک کردن ذرات و دانه های خاک به یکدیگر که معمولا با خارج کردن هوا
ازفضاهای خالی بین ذرات خاک انجام میگیرد متراکم کردن خاک باعث اضافه شدن
مقاومت خاک کم شدن قابلیت تغییر حجم کم شدن قابلیت نفوذپذیری خاک میگردد
میزان تراکم پذیری خاک به دانسیته اولیه خاک خواص شیمیایی و فیزیکی خاک
(نظیر توزیع دانه بندی چسبندگی وغیره) درصد رطوبت نوع و میزان نیروی متراکم
کننده دارد.
انواع غلتکها
انواع غلتکها عبارتند از:
غلتکهای پاچه بزی
غلتکهای پاچه بزی دارای استوانه ای مجهز به تعدادی پایه های بیرون آمده است
واین پایه ها که به پاچه بزی موسومند به عمل تراکم کمک میکنند وجه تسمیه
پاچه بزی این است که عمل کوباندن این غلتک شبیه اثری است که یک گله گوسفند
یا بز برروی زمین برجای می گذارد این غلتک عمل تراکم را با استفاده ازفشار
استاتیکی و همچنین کنترل انجام میدهد این غلتکها معمولات دارای چندین
استوانه بوده وبه صورت جفتی هم بکارمی رود.
غلتکهای شبکه ای
این نوع غلتکها با سرعت نسبتا" زیاد قادربه کاربوده ودرحین عمل خاک را
پراکنده نمی کنند این غلتکها برای خرد کردن قطعات کلوخه خاکهای چسبیده
مناسب میباشند همچنین ازاین غلتک میتوان برای خرد کردن ومتراکم نمودن
سنگهای نرم استفاده کرد.
غلتکهای لرزنده
انواع معینی ازخاک مانند ماسه شن وسنگهای درشت عکس العمل بسیارخوبی درمقابل
تراکم تولید شده بوسیله ترکیب فشاروارتعاش ازخود نشان می دهند هنگامی که
خاک مرتعش میشود ذرات تغییر محل داده وجهت افزایش وزن مخصوص توده به ذرات
مجاورشان نزدیکتر میشوند.
غلتکهای لرزنده در اندازه های مختلف ازغلتک
کوچک دستی باصفحه فلزی لرزان تا غلتکهای بزرگ خودرو که دارای استوانه های
صاف یا پاچه بزی یا کفشک دار میباشند موجود هستند بسیاری ازانواع این
غلتکها دارای فرکانس ودامنه نوسان قابل تنظیم میباشند تاعمل تراکم بدلخواه
انجام پذیرد این غلتکها درحین کوبیدن خاک مقداری از رطوبت خاک را نیزکم می
کنند که این عمل درمورد تراکم خاکهای مرطوب مزیت محسوب میشود نیروی متراکم
کننده غلتکهای لرزنده اساسا ناشی از ارتعاش و وزن استاتیکی غلتک میباشد.
غلتک های دارای چرخ فولادی صاف
این نوع غلتکها هنوز هم به طور وسیع درعملیات ساختمانی به کار میروند این
غلتکها جهت متراکم نمودن سطح آسفالت جاده ها مورد استفاده قرار میگیرد این
نوع غلتکها دارای انواع متفاوتی هستند که متداول ترین آنها عبارتند از :
غلتک های پنوماتیک (چرخ لاستیکی)
این غلتک ها مسطح بوده وقوانین اعمال
فشاردرمورد تراکم خاکهای زیرسطح درباره آنها صادق است بعضی ازاین غلتکها
خود محرک بوده وبعضی دیگر ممکن است توسط ماشین آلات دیگر کشیده شوند.
غلتکهای پنوماتیک دردونوع اصلی غلتک چند چرخ وغلتک پنوماتیک سنگین موجود
میباشند ازغلتک های سنگین پنوماتیک درمتراکم کردن لایه های ضخیم خاک
استفاده میشود غلتکهای چند چرخ برای انجام کارهای پایانی و سطوح آسفالت و
خاکریز سدها استفاده میشود.
غلتک های دارای صفحات فولادی (کفشکدار)
این نوع غلتک ها شبیه به غلتکهای پاچه بزی بوده و فقط به جای پایه های
پاچه بزی صفحات نسبتا بزرگتر فولادی برروی استوانه غلتک سوار شده اند این
نوع غلتک ها درحین عمل تراکم اختلال کمتری درسطح خاک ایجاد می نمایند.
بولدوزرهای متراکم کننده
این بولدوزهای دارای چرخهای فلزی با زائده های پاچه بزی هستند به طوری که
می توانند درزمان هل دادن خاک های سست خاکهای زیرین را متراکم کنند لازم به
تذکر است که این ماشین های صرفا برای متراکم نمودن خاک به کارنمی روند
بلکه درموارد خاصی مانند توده کردن خاکهای سست درضمن انجام کار مسیر راه را
بازکرده و کار راحت تر انجام میگیرد کلیه مشخصات تراکتورها و غلتکهای پاچه
بزی برای این ماشین صادق است.
ماشین آلات آسفالت کاری
رویه های آسفالتی یک سطح غیرقابل نفوذ ایجاد می کنند که مانع از نفوذ آب
وفرسایش زیرسازی جاده میگردد اینگونه روکش ها را رویه های انعطاف پذیر می
نامند زیرا قادرند تغییر شکلهای تحت تاثیر بارهای وارده یا نشتهای لایه های
زیرین را تا حدی تحمل کنند رویه های آسفالتی قابل انعطاف وقتی درست طرح
ریزی واجرا شده باشند تغییر شکلهای ناشی ازتغییرات درجه حرارت را بهتر از
رویه های انعطاف پذیر بتنی تحمل می نمایند.
این ماشین ازدوقسمت
اصلی تشکیل شده که یکی قسمت تراکتور موتوردار آن است که ماشین را به حرکت
درآورده جام حامل مخلوط آسفالتی را هل داده تخته ماله (SCREEN UNIT) مخصوص
پخش کردن آسفالت را به دنبال خود میکشد قسمت دیگر تخته ماله میباشد که در
انتهای عقب ماشین قرار دارد وحمل و پخش آسفالت را تا تراز معینی انجام
میدهد این تخته ماله ها توسط ویبراتور هیدرولیکی به لرزه درمی آیند که سبب
تراکم مقدماتی آسفالت می گردد.
در قسمت جلویی ماشین جام حمل
آسفالت قراردارد به نحوی که کامیون درجلوی ماشین حرکت می کند وبه آرامی
آسفالت را به داخل جام می ریزد درداخل جام دوسری تسمه نقاله وجود دراد که
باعث هدایت آسفالت به قسمت عقب دستگاه میشود و درآنجا به داخل محوطه ای
میریزد که درآن یک میله مخلوط کن مارپیچ درحال گردش است این میله مخلوط کن
باعث میشود که آسفالت بطور یکنواخت درسطح پخش گردد سپس قسمت تخته ماله
ازروی آن عبورمی کند این ماشین آلات انواع مختلفی دارند که از این میان
میتوان به دستگاه کندن آسفالت سرد اشاره کرد این ماشینها سطح رویی راکه
آسفالتی وبتنی است برش میدهند ( برای آشنایی بیشتر باین نوع ماشین میتوانید
به کتاب آشنایی با دستگاه کندن آسفالت با دستگاه کندن آسفالت سرد از
انتشارات شرکت همکار ماشین مراجعه کنید اما درمواردی جاده مورد نظر ماجاده
های خاکی است که موج برداشتی و یا نشست کرده اند بنابراین باید سطح خاک
روبه برداشته مخلوط وبه هم خورده ودوباره روی آن غلتک زده ودرصورت لزوم
بعدا مجددا آسفالت گردد وسیله ای که برای برش خاک مخلوط کردن و به هم زدن
وتثبیت آن به کار میرود ماشین تثبیت کننده خاک (Soil Stabilizer) نام دارد
این ماشین ازدوقسمت اصلی تشکیل شده است یکی قسمت تراکتور و موتور که باعث
حرکت ماشین مزبور میگردد و دیگری قسمت تثبیت کننده خاک قسمت موتور و
تراکتور این ماشین از یک محور تشکیل شده است و تراکتور برای حفظ تعادل خود
از دوچرخی که در قسمت عقب ماشین قراردارد این قسمت از تیغه استوانه ای
مارپیچی که زائده هایی برروی آن نصب میگردد تشکیل شده که باتوجه به نوع
ماشین دارای ابعاد مختلفی است و قدرتهای متفاوتی دارد.
اسکریپر
اسکریپر ماشینی است که عمل بارگیری و حمل و تخلیه مواد خاکی در مسافتهای
متوسط و زیاد را به تنهایی انجام می دهد. اسکریپر از سه قسمت اصلی تشکیل
شده است : قسمت بارگیر (جام ) دیوار جلویی قسمت بارگیر و دیواره عقب جام یا
دیواره تخلیه قسمت جام که معمولا سرباز است دارای یک تیغه برنده قابل
تعویض درقسمت پایین میباشد این تیغه درحین بارگیری به داخل خاک نفوذ میکند
وبا برش خاک آنرا به داخل جام هدایت میکند. این قسمت قابل حرکت بوده
ومیتواند پایین وبالابرود دراسکریپرها ی دارای بالابر قسمت بالابرجانشین
دیواره جلویی جام میشود دیواره عقب جام یا دیواره تخلیه قابلیت حرکت به عقب
و جلو را دارد که با هل دادن خاک به تخلیه بارکمک میکند.
انواع اسکریپرها
اسکریپرها به دو دسته موتوردار و بدون موتور تقسیم میشوند امروزه نوع بدون
موتور کمتر مورد استفاده قرارد میگیرد اغلب اسکریپرها تک محور بوده و
تعادل آن و وزن بار آن توسط تراکتور متصل به آن حمل میشود تراکتورهایی که
این اسکریپرها را می کشند ممکن است چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری باشند بعضی
دیگر قسمتی ازیک تراکتور اسکریپرها هستند بدین معنی که یک تراکتور تک محوره
یک اسکریپر تک مجوره را می کشد اسکریپرها یی که دو محور دارند به وسیله
تراکتورهای زنجیردار کشیده میشوند زیرا اینگونه تراکتورها نمی توانند بار
قائم را تحمل کنند بنابراین نمی توانند اسکریپرهای یک محوره را بکشند
امروزه به ندرت از اسکریپرهای چرخ زنجیری استفاده میشود اسکریپرهایی که
توسط تراکتور چرخ لاستیکی کشیده میشوند به انواع زیرتقسیم بندی می شوند:
اسکریپرهای تک موتوری دو محوری از یک تراکتور تک محوره استفاده میکنند و به دلیل مسئله تعادل این تراکتور بدون اسکریپر مربوطه قادر به حرکت نیست اسکریپرهای سه محوری توسط یک تراکتور کشیده میشوند. ماشنیهای چند دیفرانسیلی دارای چرخهای گردنده در اسکریپر و در تراکتور هستند اسکریپرهای دو موتوره دارای موتورهایی چداگانه برای حرکت اسکریپر و چرخهای گردان آن میباشد اسکریپرهای دارای بالابر دارای یک بالابر نردبانی درجلوی جام بوده و در عمل کندن و در انتقال مواد کنده شده به داخل جام کمک میکند در این نوع اسکریپرها به دلیل قدرتی که بالابر به اسکریپر میدهد به تراکتور کمکی جهت بارگیری احتیاجی نیست.
دستورالعمل کار با لیفتراک ها
ایمنی ماشین آلات راهسازی و ساختمانی
نکات عمومی ( بر اساس آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و مقررات ملی ساختمان)