سایت جواد مرتضوی

سایت جواد مرتضوی

این وبلاگ تهیه شده برای دانشجویان= عمران - ساختمان - معماری - نقشه برداری -
سایت جواد مرتضوی

سایت جواد مرتضوی

این وبلاگ تهیه شده برای دانشجویان= عمران - ساختمان - معماری - نقشه برداری -

درموردپل های جهان

پل گلدن گیت (سانفرانسیسکو ، ایالات متحده امریکا)

این پل طولانی ترین پل جهان جمعا بطول 8.921 فوت که در سال 1937 تکمیل شد شاید مشهورترین پل زمان باشد. این پل که در سان فرانسیسکو واقع است، موفقیت عظیم در ساخت و ساز زمان خود بود. عکس هاییکه توسط هزاران توریست همه ساله از پل گرفته می شود، شاخص رنگ قرمز بواقع پرتقالی بین المللی (International Orange) بوده و در اصل این رنگ برای افزایش قدرت دید در شرایط مه آلود بودن هوا که مشابهت با منطقه ی خلیج دارد انتخاب شده، این پل با 1.3 میلیون دلار زیر بودجه پیش بینی شده، بمبلغ 27 میلیون دلار ،ساخته شد.روزانه به طور متوسط 100000 خودرو روی آن تردد می کنند.


پل بندرگاه سیدنی (سیدنی ، استرالیا)

در حالیکه جشن هفتادو پنجمین سال تولدش در سال 2007 گرفته میشد، این پل همچنان در صدر پل های جهان از نظر وسیعترین مقاطع طولانی پل در جهان ( هر مقطع 3.770 فوت)‌ باقی مانده است، این پل بلحاظ قوسی شکل بودنش، به چوب رختی ملقب شده است .
برای ساخت این پل می بایستی 800 خانه خراب می شدند و هزینه ی آن با 1400 کارگر ظرف مدت 8 سال حدود 12 میلیون دلار وعاقبت پل سیدنی در سال 1998 تکمیل شد.



پل هزاره و آبنمای گیت شید (شمال شرق انگلستان)

جایزه 44 میلیون دلاری پل میلنیوم گیت شید، برای اولین بار و تنها پل "tilting" (کج ، شیبدار ، در نوسان ) در جهان در نظر گرفته شده است، رم های هیدرولیکی در انتهای دو طرف پل این امکان را فراهم می آورد که برای عبور کشتی های کوچک پل قدری کج شود و این تکنولوژی نوین باعث گشت که طراحان آن برنده ی جایزه ی معتبر و آبرومند "Stirling Prize" بهترین معماری  در سال 2002 شوند ، 19000 تن بتن در فوندانسیون هایی به عمق 98 فوت (33 متر) و فولاد (میلگرد) کافی  پل را به مقاومت در برابر برخورد یک کشتی 4000 تنی که با سرعت 4 نات در حرکت است قادر می سازد.

پل اراسمبورگ یا سوان (رتردام ، هلند)
پل معروف به ( Swan قو) بلحاظ شکل اسکلت فلزی مهار پل، ساخت این پل که به منظور ارتباط بین شمال و جنوب شهر رتردام طراحی شده بود در سال 1996 پایان یافت. ساخت این پل با بلندی 2.650 فوت و وزن 6.800 تن که در سال 1996 کامل شد، 110 میلیون دلار خرج برداشت .به محض آنکه پل برای تردد آماده گردید معلوم شد که پل بر اثر باد تاب می خورد که این مشکل با استفاده از ابزار های تعیین کننده ی فشار هوا (دمپر) مرتفع شد.