سایت جواد مرتضوی

سایت جواد مرتضوی

این وبلاگ تهیه شده برای دانشجویان= عمران - ساختمان - معماری - نقشه برداری -
سایت جواد مرتضوی

سایت جواد مرتضوی

این وبلاگ تهیه شده برای دانشجویان= عمران - ساختمان - معماری - نقشه برداری -

دانستنی های بسیار جالب ساختمان

بتن انتقال دهنده نور:

لایتراکان ،Litracon Light Transmiting Concrete  ، بتن عبور دهنده نور، امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال ترکیبی از فیبر های نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوک ها و یا پانل های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. فیبر ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ترکیبی از یک متریال دانه بندی شده را تشکیل می دهند. به این ترتیب نتیجه کار صرفا ترکیب دو متریال شیشه و بتن نیست، بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کامل همگن است، به دست می آید.

فیبر های شیشه باعث نفوذ نور به داخل بلوک ها می شوند. جالب تریت حالت این پدیده نمایش سایه ها در وجه مقابل ضلع نور خورده است. همچنین رنگ نوری که از پشت این بتن دیده می شود ثابت است به عنوان مثال اگر نور سبز به پشت بلوک بتابد در جلوی آن سایه ها سبز دیده می شوند. هزاران فیبر شیشه ای نوری به صورت موازی کنار هم بین دو وجه اصلی بلوک بتنی قرار می گیرند. نسبت فیبر ها بسیار کم و حدود 4 درصد کل میزان بلوک ها است. علاوه بر این فیبر ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و تبدیل به یک جزء ساختاری می شوند بنابر این سطح بیرونی بتن همگن و یکنواخت باقی می ماند. در تئوری، ساختار یک دیوار ساخته شده با بتن عبور دهنده نور، می تواند تا چند متر ضخامت داشته باشد زیرا فیبر ها تا 20متر بدون از دست دادن نور عمل می کنند و در دیواری با این ضخامت باز هم عبور نور وجود دارد.

ساختارهای باربر هم می‌توانند از این بلوک‌ها ساخته شوند. زیرا فیبر های شیشه ای هیچ تاثیر منفی روی مقاومت بتن ندارند. بلوکها می توانند در اندازه ها ی متنوع و با عایق حرارتی خاص نصب شده روی آنها تولید شوند.

این متریال در سال 2001 توسط یک معمار مجار به نام «آرون لاسونسزی» اختراع شد و به ثبت رسید. این معمار زمانیکه در سن 27 سالگی در کالج سلطنتی هنر های زیبای استکهلم مشغول به تحصیل بود این ایده را بیان کرد و در سال 2004 شرکت خود را با نام لایتراکان تاسیس کرد و با توجه به نیاز و تمایل جامعه امروز به استفاده از مصالح جدید ساختمانی، از سال 2006 با شرکت های بزرگ صنعتی به توافق رسیده و تولید انبوه آن به زودی آغاز خواهد شد.

• موارد کاربرد

دیوار: به عنوان متداول ترین حالت ممکن این بلوک می تواند در ساختن دیوارها مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب هر دو سمت و همچنین ضخامت این متریال جدید قابل مشاهده خواهد بود. بنابر این سنگینی و استحکام بتن به عنوان ماده اصلی « لایتراکان» محسوس تر می شود و در عین حال کنتراست بین نور و ماده شدید تر می شود. این متریال می تواند برای دیوارهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد و استحکام سطح در این مورد بسیار مهم است. اگر نور خورشید به ساختار این دیوار می تابد قرار گیری غربی یا شرقی توصیه می شود تا اشعه آفتاب در حال طلوع یا غروب با زاویه کم به فیبر های نوری برسد و شدت عبور نور بیشتر شود. بخاطر استحکام زیاد این ماده می توان از آن برای ساختن دیوار های باربر هم استفاده کرد. در صورت نیاز، مصلح کردن این متریال نیز ممکن است همچنین انواع دارای عایق حرارتی آن نیز در دست تولید است.

پوشش کف: یکی از جذاب ترین کاربرد ها، استفاده از «لایتراکان» در پوشش کف ها و درخشش آن از پایین است. در طول روز این یک کفپوش از جنس بتن معمولی به نظر می رسد و در هنگام غروب آفتاب بلوک های کف در رنگهای منعکس شده از نور غروب شروع به درخشش می کنند.

طراحی داخلی: همچنین از این نوع بتن عبور دهنده نور می توان برای روکش دیوار ها در طراحی داخلی استفاده کرد به صورتی که از پشت نور پردازی شده باشند و می توان از نور های رنگی متنوع برای ایجاد حس فضایی مورد نظر استفاده کرد.

کاربرد در هنر: بتن ترانسپارانت برای مدتها به عنوان یک آرزو برای معماران و طراحان مطرح بود و با تولید لایتراکان این آرزو به تحقق پیوست. کنتراست موجود در پشت متریال تجربه شگفت آوری را برای مدت طولانی در ذهن بیننده ایجاد می کند. در واقع با نوعی برخورد سورئالیستی محتوای درون در ارتباط با محیط پیرامون قرار می گیرد و به این ترتیب بسیاری از هنرمندان تمایل به استفاده از این متریال در کارهای خود دارند. به طور کلی با پیشرفت های تکنولوژیکی و ارائه خلاقیت طراحان و مجسمه سازان با ابزار های مختلف، پتانسیل و قابلیت بتن توسط هنرمندان گوناگون در تمام جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

• بلوکها

مصلح کردن بلوک بتنی عبور دهنده نور: در صورت نیاز به مصلح کردن این بتن شیار هایی در داخل آن تعبیه می شوند. در حین ساختن دیوارها میلگرد ها بصورت عمودی یا افقی در این شیار ها قرار می گیرند و فیبر های اپتیکی بخاطر خاصیت انعطاف پذیری خود در اطراف میلگردها جمع می شوند و به این ترتیب میلگرد ها دیده نمی شوند. از این روش بصورت موفقیت آمیزی در چند پروژه و طراحی نمایشگاه استفاده شده است.

رنگها و بافت ها: با توجه به رنگ خاکستری متداول بتن معمولی، لایتراکان دارای رنگهای متنوعی است و بافت سطوح بیرونی آن نیز می تواند متنوع باشد، به گونه ای که بلوکهای متنوع در کنار هم قرار گیرند و یک ساختار واحد را به وجود آورند.

توزیع فیبرها: اندازه و ترتیب فیبر ها در هر بلوکی می تواند متفاوت باشد و این ترتیب قرار گیری می تواند کاملا منظم یا کاملا ارگانیک مانند مقطع چوب باشد.

مشخصات تکنیکی:

ترکیبات:بتن و فیبر اپتیکی، میزان فیبر حد اکثر 5درصد کل بلوک، عبور 3درصد نور تابیده از هر 4 درصد کل فیبر موجود، چگالی 2400-2100 کیلوگرم بر سانتیمتر مکعب، مقاومت فشاری49 نیوتن بر میلی متر مربع در بد ترین حالت و 56نیوتن بر میلی متر مربع در بهترین حالت، مقاومت خمشی معادل 7/7 نیوتن بر میلی متر مربع.

اندازه بلوکها: ضخامتmm500-25 ، عرض حداکثرmm600 ، ارتفاع حد اکثرmm300.

لامپ لایترا کیوبLitracub Lamp

یکی از محصولات موفق لایترا کان در زمینه طراحی، لامپ لایترا کیوب است که در آن بلوکها با قرار گیری روی هم مکعبی را تشکیل می دهند که منبع نور در داخل آن قرار دارد و نور با عبور از بتن به بیرون ساطع می شود.

به این ترتیب این ماده جدید می تواند در عرصه های مختلف طراحی و همچنین در ایجاد فضاهای پویا و انعطاف پذیر داخلی بسیار مورد استفاده قرار گیرد


....................................................................................................................................................................

سیستم پارکینگ زیرزمینی:


سیستمی جدید در پارک کردن ماشین‌ها، این سیستم پارکینگ زیرزمینی با نام Cardok شناخته شده است. سیستم این پارکینگ هیدرولیک می‌باشد، این سیستم مناسب باغ‌ها می‌باشد و همچنین صرفه‌جویی در فضا و امنیت بهتر می‌باشد با هم تصاویر این سیستم را مشاهده می‌کنیم…

 

 

 

 

 

 



...............................................................................................................................................................

ساخت مرتفع ترین پارک آبی جهان:



ساخت مرتفع ترین پارک آبی جهان در کیش

برج های 5 قلو کیش

مرتفع ترین پارک آبی جهان در ارتفاع 250 متری سطح زمین در کیش و به همراه بلندترین ساختمان مسکونی ایران ساخته می شود.

مرتفع ترین پارک آبی جهان بر روی سازه ای به شکل چند قایق و در مساحت 21 هزار متر مربع در فضای باز و محوطه بالای سقف برج های 5 قلو قرار می گیرد.

به گزارش عصر ایران، این پارک آبی شامل انواع وسایل بازی ویژه بزرگسالان وکودکان و سالن های کافی شاپ، رستوران، حمام آفتاب و ماساژ خواهد بود.

ماکت پارک آبی در ارتفاع 250 متری و در بالای برج های 5 قلوی 57 طبقه ایhttp://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2014/02/kish5.jpg

برج های 5 قلو

هر یک از برج های 5 قلو  250 متر ارتفاع و شامل 57 طبقه است. این برج ها شامل سه برج اقامتی (به مساحت 362 هزار متر مربع ) و 2 برج برای هتل 5 ستاره (به مساحت 290 هزار متر مربع ) است.
ساخت این پروژه برج های 5 قلو به همراه پارک آبی در بالای سطح آنها در فاصله 200 متری ساحل دریا در جزیره کیش آغاز شده است.

سه برج ویژه واحدهای اقامتی، مرتفع ترین برج های اقامتی ایران خواهند بود.
در حال حاضر مرتفع ترین برج مسکونی ایران، برج بین المللی تهران با 162 متر ارتفاع است.

این برج ها در قالب پروژه ای به نام  “شهر افسانه ای”  توسط شرکت “توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز” متعلق به بخش خصوصی در جنوب غرب کیش ساخته می شود. کار ساخت این پروژه در روز 24 بهمن جاری آغاز و 1094 روز به طول خواهد انجامید.

ماکت برج های 5 قلو در 200 متری ساحل دریا که پارک آبی در بالای آنها قرار می گیرد
http://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2014/02/kish1.jpg

این طرح توریستی – اقامتی در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع و  888 هزار مترمربع زیربنا در فاصله 200 متری ساحل دریا ساخته می شود. برآورد می شود تعداد مسافران کیش پس از تکمیل پروژه 40 درصد افزایش یابد.

بخش های دیگر این پروژه شامل مجموعه های زیر است:

- اسکله تفریحی: به طول 1500 متر در دریا برای فعالیت های حمل و نقل و تفریحی.

- مرکز خرید: به مساحت 280 هزار مترمربع شامل 460 واحد تجاری به مساحت های 40 تا 400 مترمربع. این مرکز خرید شامل هایپرمارکت به مساحت 13 هزار مترمربع و دپارتمان استور به مساحت 11 هزار و 200 مترمربع، فودکورت، پیست بازی های یخی، هوم سنتر، سالن های ورزشی، سینما، بولینگ، مینی گلف خواهد بود.

-  سالن های مراسم و همایش ها: با ظرفیت 215 تا  1200 نفر و اتاق های جلسات با ظرفیت های 36 ،20، 14 و 97 نفر. دستــرسی به سالن های همایش از طریق یک لابی مجزا به مساحت 2200 متر مربع امکان پذیر خواهد بود.

-  شهر بازی سر پوشیده:  در زیربنایی با وسعت 22  هزار متر مربع شامل وسایل و تجهیزات سرگرمی و شادی در همه گروه های سنی

محل فعلی آغاز پروژه

http://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2014/02/kish2.jpg



....................................................................................................................................................................


مشخصات زیرگذر چهارراه ولیعصر

زیرگذر چهارراه ولیعصر

مشخصات زیرگذر چهارراه ولی عصر (عج)

چهار راه ولیعصر یکی از تقاطع های مهم و پرتردد پایتخت است که دو خیابان اصلی و قدیمی ولیعصر (عج) و انقلاب اسلامی را به یکدیگر متصل می کند. نخستین تقاطع زیر زمینی پایتخت می باشد و هدف آن این است که یکی از گره های کور ترافیکی شهر تهران با این پروژه برطرف شود.

http://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2014/01/99590_157.jpg

معرفی پروژه:

تقاطع چهار راه ولی عصر به دلیل واقع شدن مراکز مهم فرهنگی، علمی و تجاری از جمله تئاتر شهر، پارک دانشجو، نخستین بازار کامپیوتر تهران و راه اندازی خطوط مترو و اتوبوس های بی.آر.تی یکی از پرتردد ترین مکان های شهر تهران به شمار می رود که به منظور کاهش این حجم از تردد، پیش از این قرار بود که پل‌های عابر پیاده در چهارسوی چهارراه ولیعصر(عج) نصب شود، اما هم اکنون با اجرای این طرح نیازی به پل عابر نیست و از سیما و منظر شهری این محوطه صیانت می‌شود.

http://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2014/01/07_3.jpg

این پروژه به دنبال نظم بخشی و روان سازی ترافیک نقاط تقاطعی و نیز جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه شهروندان است که از اهداف ویژه مدیریت شهری به شمار می رود.
از آنجایی که چهارراه ولیعصر (عج) در همه ساعات درگیر تداخل حرکتی عابران پیاده با خودروها است و این امر موجب بالارفتن آمار حوادث ترافیکی و موجب کندی حرکت وسایل نقلیه شده است. تصمیم گرفته شد تا زیرگذری برای نظم بخشی به وضعیت تردد عابران پیاده و خودروها احداث شود.

http://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2014/01/09_2.jpg
آمار تردد
بر اساس گزارش‌های آماری، حجم تردد عابران پیاده در چهارراه ولیعصر (عج) ۱۴ هزارو ۳۹۰ نفر، حجم تردد خودرو شخصی پنج هزارو ۷۸۷ دستگاه و اتوبوس (بی آر تی) ۲۵۷ دستگاه در ساعت است.
از این رو ساماندهی حرکت عابران پیاده و کوتاه ‌کردن توقف‌های طولانی ‌مدت خودروها در تقاطع پر‌تردد چهارراه ولیعصر (عج) سبب شد که شهرداری تهران راهکار کاهش حجم ترافیک و صرفه‌ جویی در وقت شهروندان را با درنظرگرفتن شرایط هویتی و تاریخی بودن این مکان در دستور کار خود قرار دهد.
به همین منظور بود که نخستین تقاطع زیر زمینی شهر تهران به صورت زیر زمینی اجرایی شد.

http://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2014/01/08_4.jpg

مشخصات پروژه:

مساحت زیرگذر تقاطعی عابرپیاده ولیعصر (عج): سه هزار و ۷۰۰ مترمربع

طول رینگ زیرگذر : ۱۶۰ متر ( با در نظر داشتن دسترسی ها)

زیرگذر با عرض ۷ متر و ارتفاع ۳ متر

دارای ۱۴ پله برقی رفت و برگشت از ۴ کنج تقاطع و از ۳ ایستگاه  BRT

http://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2014/01/4rah-valiasr.jpg

تاریخ شروع پروژه: ۶/۱/۱۳۹۰

بودجه مصوب سال ۹۱: ۵۰ میلیارد ریال

نصب دو دستگاه آسانسور به منظور جا به جایی معمولان

علاوه بر این هشت مسیر دسترسی از ایستگاه‌های مترو و اتوبوس BRT پیش بینی شده است که درچهارضلع این ایستگاه شهروندان می ‌توانند به مقاصد خود در شهر سفر کنند.



......................................................................................................................................................................


پل عابر پیاده موج دار در چین

پل Meixi-1

این پل زیبا قرار است بر روی دریاچه Meixi در چین ساخته شود.

دریاچه Meixi در چانگشا، استان هونان، چین است که به سرعت در حال پیشرفت است. به عنوان بخشی از طرح جامع “پادشاه اژدها رودخانه هاربر”  مقامات چینی طرح گروه “معماران بعدی” را برای ساخت پل عابر پیاده بزرگی برگزیدند.

 

 

با توجه به طرح جامع بنادر، طول پل 150 مترو ارتفاع آن 24 متر می باشد. اتصالات حیاتی در سراسر دریاچه به پیاده اجازه می دهد به هر دو طرف دریاچه Meixi دسترسی آزاد داشته باشد.

طرح این پل از یک گره چینی درست شده است.

 

متاسفانه، هنوز زمان دقیقی برای تکمیل پل تعیین نشده است.اما  آن زمان قطعا این پل یکی از ویژگی های تعیین کننده دریاچه Meixi خواهد بود.


....................................................................................................................................................................


عکس های زیبای مکان های دیدنی

چند عکس مربوط به آثار سازه ای دیدنی کشور های مختلف برای شما دوستان عزیز آماده کردیم. امیدواریم لذت ببرید.

1-  موزه علم و هنر سنگاپور ( Art science Museum in marina bay ) artscience-museum-aerial

2- معبد آویزان چین ( Hanging Temple-China )

3- کلیسای سگویا اسپانیا ( Segovia Cathedral, Spain )

4- برج های کویت ( Kuwait Towers,Kuwait city )

عکس ها در ادامه مطلب

 

1- موزه علم و هنر سنگاپور ( Art science Museum in marina bay )

http://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2013/02/artscience-museum-aerial.jpg

 

2- معبد آویزان چین ( Hanging Temple-China )

http://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2013/02/hanging-temple-mount.jpg

 

3- کلیسای سگویا اسپانیا ( Segovia Cathedral, Spain )

http://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2013/02/cathedrla-de-segovia-spain.jpg

 

4- برج های کویت ( Kuwait Towers,Kuwait city )

http://elm24.com/fa/wp-content/uploads/2013/02/kuwait-towers.jpg

آثار دیدنی دیگر به مرور در این سایت قرار می گیرد


.....................................................................................................................................................................


روش های جلوگیری از ترک خوردگی بتن

ترک خوردگی بتن

ترک‌های بتن لزوما دلیلی بر کاهش مقاومت بتن نیست ولی با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه می‌توان مانع بروز این گونه ترک خوردگی‌ها شد.

با اجرای برخی تمهیدات می‌توان به بتن‌ریزی با کیفیت مطلوب در هوای گرم دست یافت تا جایی که با رعایت کلیه نکات فنی تکنولوژی بتن، مانع ایجاد ترک در سازه شد.


قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت تحقیقاتی و ساختمانی آپتوس ایران با بیان مطلب فوق اظهار کرد: افزایش دما و تسریع تبخیر آب، تاثیر مستقیمی بر سطوح و مقاطع بتنی دارد؛ به صورتی که افزایش دما و وزش بادهای گرم سبب ترک‌هایی درسطح و مقطع بتنی می‌شود.

شهریار ظهوری ادامه داد: با بررسی و تحقیقاتی که در شرکت آپتوس صورت گرفته به نتایج اجرایی رسیدیم که با در نظر گرفتن برخی تمهیدات می‌توان مانع ترک خوردگی شد. وی تصریح کرد: با توجه به این نکته که کشور ما در زمره کشورهای گرمسیر است و همواره با گرم شدن و افزایش میانگین دمای هوا، تبخیر آب نیز افزایش می‌یابد ، ترک‌هایی در برخی بنا‌ها ایجاد می‌شود که به آن ترک‌های پلاستیک می‌گویند و باعث ایجاد ترس و شبهه در میان سازندگان و مالکین ساختمان‌ها می‌شود.

این در حالی است که این ترک‌ها لزوما دلیلی بر کاهش مقاومت بتن نیست و با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه می‌توان مانع بروز این گونه ترک خوردگی‌ها شد. وی با تشریح اقداماتی که مانع ترک خوردگی بتن می‌شود، گفت: آبرسانی مستمر و مرطوب نگهداشتن سطح بتن، ساختن بتن بر اساس رده مقاومتی مناسب و کاهش دمای میلگرد و اجزای فلزی استفاده شده در بتن از جمله این اقدامات است.

همچنین حداقل رساندن زمان بتن‌ریزی، استفاده از سایه‌بان و استفاده از باد شکن‌ها در ساختمان‌های بلند است، می‌تواند مانع ترک خوردگی بتن شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.